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(Gli argomenti che verranno qui di seguito analizzati e che costituiscono l’ossatura di questo articolo sono stati trattatiin maniera più ampia ed organica all’interno di un lavoro di tesi di Vagnoni (Vedi M. VAGNONI, Federico II allospecchio. Analisi iconografica e politico-funzionale delle sue raffigurazioni, Tesi di Laurea in Storia, relatore S.Raveggi, controrelatore M. Bacci, Facoltà di Lettere e Filosofia dell’Università di Siena, A.A. 2003-2004).

Abstract 

The aim of this article is to analyse the ideological significance and the propagandistic function of the main iconographic characteristics of the portrayals which the Emperor Frederick II of Svevia got done figuring himself in frescos, sculptures, coins and seals (for example the bust-portrait in Barletta, the acephalous statue at the door of Capua, the frescos in the Palazzo Abbaziale of San Zeno in Verona, the miniature of the Exultet in Salerno and that of the De arte venandi cum avibus of the Vatican Apostolic Library in Rome, the coinage of the “Augustale” -a gold coin portraying Frederick, etc.). First of all, in order to do this, the fundamental aspects of this iconography related to the Emperor Frederick had to be singled out. Then, after that, the next step was to try and outline which political significance was meant to be propagandized through it: a message, that is, of legitimacy and sanctity founded on the “renovatio” of the ancient Roman Empire and upon thesacred value of the laws. An alternative message, therefore, to that which was based on the coronation rite advocated by the papacy.