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Médiévales, N°34, 1998. pp. 13-23.

Abstract
Saint Louis, Frederick II, and the Institutional Constructions of the 13th Century – When reflecting upon the two greatest sovereigns of the thirteenth century, we too easily tend to oppose the saint and the antichrist. But the abundance of hagiographie and exemplary sources in the case of Saint Louis should not overshadow the importance of the specifically institutional constructions which became effective under his rule. These have their roots in, and draw their means from, the Roman canon (whatever the upholders of the theory of the « relegation of Roman law » by the French monarchy may say), as is in part evidenced here. Jacques le Goff s work, because it focuses on the complex construction of the individual and institutional person of the king rather than, strictly speaking, on his « personality », is not really a biography, but a very novel essay indeed on political history which illuminates the genesis of the modern State, instead of merely proposing, as has so often been done before, « a history of political ideas » in the mid thirteenth century.

Résumé
S’agissant des deux plus grands souverains du XIIIe siècle, on a pris l’habitude d’opposer un peu trop facilement le saint à l’antéchrist. Mais l’abondance des sources hagiographiques et exemplaires dans le cas de Saint Louis ne doit pas dissimuler l’importance des constructions proprement institutionnelles sous son règne, dont les racines et les moyens sont presque toujours romano-canoniques (quoi qu’en disent les tenants de la thèse d’une « relégation du droit romain » par la monarchie française) et dont on repère ici quelques manifestations évidentes. L’ouvrage de Jacques Le Goff, parce qu’il est centré sur la construction complexe de la personne du roi, individuelle et institutionnelle, et non à proprement parler sur sa « personnalité », n’est pas vraiment une biographie, mais bien un essai d’histoire politique très neuf qui éclaire la genèse de l’État moderne sans se contenter, comme on l’a fait souvent, de proposer une simple « histoire des idées politiques » au milieu du XIIIe siècle.

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